در این چند ساله سرعت رشد تکنولوژی بسیار بوده است. تا چشم بر هم زدیم همه چیز تغییر کرد. متولدین دهه های 60 و 70 بیش تر از دهه های تازه تر این موضوع را درک می کنند. از نوار کاست و سی دی تا فلش مموری های کوچک و هاردهای اکسترنال برخی از این تغییرات بوده است. سختی اینترنت وصل شدن و اینترنت های کارتی تا این روزها که هر کسی با گوشی موبایلش به اینترنت وصل می شود. همه چیز عوض شده است. مردم جور دیگری زندگی می کنند. همه چیز تغییر کرده است. کسب و کارها از این رو به این رو شده است. خود من به عنوان نویسنده این مطلب گاهی دلم می سوزد برای پیرمردهایی که در مغازه هایشان نشسته اند و به انتظار مشتری نشسته اند. کسانی که کالاهای خوبی دارند و اخلاق خوشی هم دارند. اما اصلا کسی پای به فروشگاه و مغازه قدیمی و کوچکشان نمی گذارد. وب سایت ها همه چیز را عوض کرده اند. اما تنها راهش هم این است که با این تکنولوژی هم قدم شویم. در غیر این صورت از صفحه روزگار و بازار و شانس درآمد داشتن عقب می مانیم. همان هایی که هنوز هم تلاش می کنند به همان شیوه کسب درآمد کنند به جای دلسوزی به کمی نصیحت نیاز دارند. کسی می تواند برایشان سایتی طراحی کند و فروشگاهی به صورت آنلاین دایر نماید.

بسیار خوب است که این همه پیشرفت داشته ایم. و تنها راه بقا در این بازار این است که ما نیز با همان سرعت پیشرفت کنیم. شاید اولش سخت باشد. همیشه قدم اول سخت بوده است. همیشه تغییر سخت است. به خصوص قدیمی تر ها عادت به این همه تغییر ندارند. و دوست ندارند تغییر کنند. اگر هم تغییر نکنند از بازار و زندگی عقب می مانند و از گردونه بازار اقتصادی خارج می شوند. وب سایت ها مهم ترین ابزار تجارت آنلاین هستند.

وب سایت نیازی هم نیست که خیلی پیچیده باشد. کامل بودن مهم است. به تدریج نیز می توان آپدیت کرد و هر روز بهتر و حرفه ای ترش کرد. مهم قدم اول است و باور این که باید ما نیز تغییر کنیم و همان جوری کالاهایمان را عرضه کنیم که مشتری می خواهد. همان طور باشیم و همان طور و با همان امکاناتی کار کنیم که مشتری دوست دارد و می خواهد.

هزینه های طراحی سایت اگر به صورت ساده باشد زیاد نیست. مهم شروع اولیه است. هر چند بهتر است همیشه بهتر شروع کنیم و گام دوم ما راحت تر باشد. یعنی سایت ما آن قدر خوب و کافی باشد که حداقل تا چند سال و مدتی نیازی نداشته باشیم که امکاناتی به آن بیفزاییم و یا از پایه تغییرش دهیم. درست است اگر خاص بخواهیم باید هزینه اش را بپردازیم. مثل پروژه های طراحی سایت اختصاصی که همیشه خاص تر و هزینه بر تر بوده اند. و لزومی هم ندارد که بخواهید این قدر هزینه کنید. هر چند پیشنهاد ما این است که حداقل یک سایت خوب و با امکانات کافی داشته باشید تا بتوانید راحت تر فروش آنلاین انجام دهید. یعنی محصولات خوب دیده شوند و مشتری هم بتواند حداقل راحت و بدون سختی و روان سفارش خودش را ثبت کند.

امروز حتی خیلی ها را می بینیم که هرگز فکرش را نمی کردند با این موبایل های لمسی و هوشمند بتوانند کار کنند. مادربزرگ های ما در واتس اپ و شبکه های اجتماعی با ما در ارتباط هستند. پس تغییر ممکن است. حتی برای کسانی که فکر می کنیم نمی توانند. موضوع نتوانستن نیست. موضوع خواستن است. و طبق حرف ناب مولانا خواستن توانستن است. کافی است بخواهیم و شروع کنیم. ایده ای که تنها در ذهن داریم هیچ ارزشی ندارد. کسی به جایی می رسد که ایده هایش را عملی کند. ایده ها باید اجرایی شوند تا پول ساز شوند. و سرعت تکنولوژی و سرعت تغییر مردم به ما اجازه فکر کردن نمی دهد. باید به روز باشیم و طبق نیاز مشتری کار کنیم. ما برای مشتری کار می کنیم و اگر آن جور نباشیم که او می خواهد به راحتی ما را ترک می کند. و خیلی راحت و در کمال ناراحتی به سراغ رقیب ما می رود. به سراغ همان کسی که با اندکی تغییر توانسته مقبول واقع شود.

خود ما نیز در تلاش هستیم تا با کمترین زمان به خواسته مان برسیم. زمان این روزها خیلی مهم شده است. البته همیشه مهم بوده است اما امروزه مهم تر است و بیش تر به آن فکر می شود. مشغله های ما این روزها باعث شده دنبال این باشیم تا هر چه زودتر به نتیجه ای که می خواهیم برسیم. به جای این که سایت ها در فروشگاه ها پرسه بزنیم تنها با یک جست و جوی کوچک می توانیم فروشگاه هایی را پیدا کنیم که دقیقا همانی که می خواهیم را دارند. و حتی با قیمتی که می خواهیم آن را عرضه می دارند. بدون رو در وایسی می شود آن ها را مقایسه کرد و خرید را نهایی کرد. حتی می توانیم مدت ها وقت صرف کنیم و بسیار تحقیق کنیم که این کالا را بخریم یا آن یکی را. بدون این که تنها تبلیغات و چرب زبانی های یک فروشنده ما را به سمت یک کالا سوق دهد. و همه این ها هنر وب سایت هاست.

هر کسی و هر فروشگاهی حتی اگر کالای خاص و متفاوتی دارد می تواند به راحتی در عرضه فروش آنلاین موفق شود. حتی این موضوع را باید در نظر بگیرد که هر چه خاص تر باشد و کالاهای خاص تری داشته باشد رقبای کم تری دارد. و زود تر به نتیجه می رسد. می تواند کالای خاصش را که تنها قشر خاصی به آن نیاز دارند را به کل دنیا بفروشد. و یا حداقل جامعه فروش خیلی زیاد تری پیدا کند.