حتما توجه کرده اید که پزشک در زمان معاینه از تجهیزات مختلفی استفاده می کند. یکی از این وسایل قطعه ای چوبی است که برای معاینه کردن حلق به کار می برد. این وسیله ساده آبسلانگ چوبی نام دارد. وسیله ای که در عین سادگی کاربرد زیادی دارد. و پزشک به کمک همین قطعه ساده می تواند شدت بیماری و یا بیمار بودن و نبودن را تشخیص بدهد. وسیله ای که پزشکان حتما باید داشته باشند. در غیر این صورت نمی توانند معاینه کاملی داشته باشند. و اگر معاینه درست نباشد تشخیص بیماری هم درست نخواهد بود.

پزشک با کمک این قطعه چوبی ساده می تواند دهان بیمار را باز نگاه دارد. چوب را بر روی زبان نگاه می دارد. و سپس از بیمار می خواهد که دهانش را باز کند. در ادامه به کمک چراغ قوه به حلق بیمار و انتهای دهان او نگاهی می اندازد. اگر گلو و حلق چرکی شده باشد به راحتی می تواند تشخیص بدهد. شدت بیماری های ویروسی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی و حتی کرونا به کمک همین قطعه ساده به راحتی ممکن می شود.

این وسیله یک بار مصرف است. پزشک در هر بار معاینه از یک آبسلانگ استفاده می کند. و پس از پایان معاینه آن را دور می اندازد. یعنی برای هر بیمار و هر بار معاینه کردن یکی تازه و استفاده نشده استفاده می کند. این وسیله بهداشتی است و رعایت بهداشت در مورد آن اهمیت ویژه ای دارد. به همین خاطر هرگز نمی توان از یک آبسلانگ حتی برای دو بار معاینه کردن یک فرد نیز استفاده کرد. چوبی بودن وسیله و آلوده بودن محیط دهان و به خصوص انتهای حلق حساسیت بالایی به این وسیله می دهد. در پایان معاینه پزشک کالای استفاده شده اش را باید در داخل یک کیسه زباله در دار قرار دهد. و به این صورت از پراکنده شدن آلودگی های میکروبی به محیط جلوگیری می کند.

این وسیله روزانه در تعداد زیادی استفاده می شود. وسیله ای است کاربردی که همیشه در همه بیمارستان ها و مراکز درمانی استفاده می شود. حتی پزشکان برای معاینات ساده و کلی گوش و حلق و بینی در مطب خود از این وسیله استفاده می کنند. و برای تهیه اش نیز می توان به داروخانه ها و یا مراکز پخش کالاهای پزشکی مراجعه کرد.