اسکالپ وین یکی از وسایل مصرفی پزشکی و آزمایشگاهی است. وسیله ای که به نام سرسوزن پروانه ای نیز گاهی خوانده می شود. این نام به دلیل شکلی است که در ظاهر دارد. دو پره ساده در انتهای آن است و به صورت پروانه ای می باشد. و به همین خاطر برخی آن را پروانه ای می خوانند. این وسیله را در مراکز درمانی زیاد می بینیم. چرا که روزانه تعداد زیادی از آن مصرف می شود. و می خواهیم بدانیم برای چه کاری می شود و باید از آن استفاده کرد.

از این وسیله برای این که رگ را سوراخ کنند استفاده می کنند. بله این وسیله یک کالای کاربردی برای نمونه گیری است. این وسیلع بدون این که رگ را پاره پاره کند آن را سوراخ می کند.

برای استفاده سرم بیش ترین استفاده از این وسیله می شود. رگ با اسکالپ سوراخ می شود. پزشک اسکالپ را بر روی دست بیمار چسب می زند. و سر دیگرش را به سرم وصل می کند. بدین صورت مایع درون سرم به تدریج وارد رگ می شود.  و اسکالپ این ارتباط و جریان را برقرار می نماید.

کاربردی دیگر این وسیله تزریق دارو به صورت ورید است. پزشک برای تزریق داروهای وریدی زیاد از این وسیله استفاده می کند. به خصوص کسانی که سرطان دارند زیاد از داروهای وریدی استفاده می کنند. و این وسیله تزریق دارو را به آسانی ممکن می سازد.

برای نمونه گیری از کسانی که پوست حساس و رگ های نازک دارند نیز از این وسیله زیاد استفاده می کنند. این وسیله همان طور که گفتیم به راحتی رگ را پیدا می کند. از پاره شدن و اذیت شدن بیمار جلوگیری به عمل می آورد. می توان آن را به یک لوله و یا سرنگ متصل کرد. و به راحتی از چنین شخصی با رگ نازک و حساس نمونه تهیه کرد.

این وسیله یک بار مصرف است. و پزشک معمولا بیش از پنج ساعت آن را در دست بیمار نگاه نمی دارد. به دلیل این که ممکن است استفاده طولانی مدتش برای وی آسیب هایی را استفاده کند. در یک بسته پلاستیکی استریل استفاده می شود. و دقیقا قبل از استفاده آن را باز کرده و استفاده می کنند.

این وسیله هدر رفت خون را نیز کم می کند. و از نظر بهداشتی وسیله ای کامل و بی نقص است. و هم چنین بیماران کم ترین اذیت و درد را خواهند داشت.