این روزها خبر های امیکرون بسیار داغ است. با وجود خبرهایی که در مورد این که امیکرون بی خطر است منتشر شده است باز هم نگران هستیم که نکند این ویروس تازه به دوران رسیده ما را درگیر خودش نماید. البته موضوع بی خطر بودن امیکرون هنوز هم تایید نشده است. پس باید خیلی خیلی مراقب باشیم. اگر بی خطر است پس این همه آمار مرگ و میر و آمار رو به افزایش بستری ها از کجا می آید. عقل حکم می کند که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم. پیش گیری بهتر از درمان است. درمانی که تازه ممکن است نشود و ما قربانی امیکرون شویم. اگر موارد پیش گیرانه را بدانیم و آن ها را به خوبی به کار گیریم این ویروس کاری به کار ما نخواهد داشت. در این مطلب مروری خواهیم داشت بر این موارد مهم. که البته خیلی از ما آن ها را می دانیم. می دانیم اما ممکن است با ساده انگاری آن ها خودمان را درگیر کنیم و مجبور شویم مدتی را قرنطینه شویم تا دوباره رو به راه شویم و حالمان خوب شود.

 

ماسک زدن مهم ترین است

چیزی که خیلی واضح است این است که امیکرون نیز مثل دلتا و نمونه هایی که قبلا آمده بود ویروسی در دسته تنفسی هاست. پس باید کاری کنیم که راه ورودش از طریق نفس کشیدن بسته شود. و ساده ترین کار این است که یک ماسک بزنیم. با استفاده از ماسک ویروس نمی تواند وارد بدن ما شود و ما را درگیر کند. استفاده از این وسیله ساده خیلی راحت است و نمی گذارد خطرات بزرگی ما را تهدید کند. ماسکی که در برابر این ویروس کارآیی دارد ماسکهای دسته پزشکی است که در دسته یکبارمصرف ها و یا عمومی دسته بندی می شوند. ساده ترین و متداول ترینشان ماسک سه لایه است. این وسیله ساده دارای دو لایه پارچه اسپان باند و یک لایه مهم است که ملت بلون نام دارد. لایه ملت بلون مهم ترین لایه این کالاست. این لایه در وسط دو لایه دیگر است و اجازه رد شدن ویروس را از هر دو طرف ماسک نمی زند. یعنی اگر کسی مبتلا باشد و ماسک بزند دیگران را مبتلا نمی کند. و یا اگر اطرافیان درگیر باشند و شخصی ماسک بزند آن شخص ماسک زده مبتلا نخواهد شد. این ماسکها را به راحتی می شود از داروخانه ها و بسیاری از فروشندگان دیگر کالای پزشکی تهیه کرد.

 

هرچه ماسک قوی تر باشد بهتر است

مطمئنا اگر ماسکی تهیه کنم که قدرت فیلتر کنندگی اش از ماسکی که معرفی کردیم بیشتر باشد خطر را از ما دور خواهد کرد. ماسکهایی هم هستند که لایه فیلتر کننده در آن ها بیشتر است. یعنی به جای یک لایه فیلتر کننده یا همان ملت بلون دو تا چهار لایه دارند. این ماسکها قدرت بیشتری دارند تا خطر ویروس های تنفسی که کرونا هم از این نوع است را از ما دور نمایند. این مدل ماسکها در دو مدل ساده و غیر ساده در بازار وجود دارند. نوع دوم این روزها خیلی دیده می شود و خیلی های ما هم آن را دیده ایم. ماسک سه بعدی راحت ترین ماسکی است که در آن چند لایه ملت بلونی وجود دارد. این لایه ها که روی هم هستند و مجموعا در وسط ماسک قرار می گیرند باعث می شوند که خطر به کمترین حدش برسد. خیلی احتمال کمی دارد که شخصی از این ماسکها بزند و به هر نمونه از ویروس کرونا و یا ویروس های تنفسی دیگری چون ویروس آنفولانزا دچار شود. این ماسکها راحت هستند. به دلیل این که به خاطر شکلی که دارند اجازه نمی دهند که لایه داخلی به صورت و بینی شما برخورد کند.

 

استفاده از ضدعفونی کننده ها

ویروس امیکرون و سایر جهش های کرونا راه های انتقال دیگری هم دارند. یکی دیگر از راه های انتقال آن ها که در مورد امیکرون بیشتر است راه انتقال از طریق سطوح است. در مورد سطوحی که پر تماس تر هستند خطر بیشتری برای انتقال این ویروس ها وجود دارد. در زمانی که در منزل نیستیم مهم است که یک ضدعفونی کننده با الکل هفتاد درصد داشته باشیم تا دست و وسایلمان را پس از تماس با سطوح پر تماس به خوبی ضدعفونی کنیم. وسایلی مثل عابر بانک و دستگاه های کارتخوانی که همه روزه با آن ها خرید می کنیم خطرناک هستند. پس از استفاده از این وسایل حتما باید دستان خود را ضدعفونی کنیم تا اگر ویروسی به دست ما سرایت پیدا کرده است نابود شود. میله های اتوبوس، دکمه های آسانسور و دستگیره های درب در جاهای شلوغ از دیگر سطوح خطرناک هستند. ضدعفونی کننده ها در مدلهای مخصوص دست و یا مخصوص دست و سطوح در بازار هستند. می توانیم علاوه بر دست تلفن همراه خود را نیز که دست آلوده مان به آن خورده است ضدعفونی کنیم. کلید و دیگر وسایل نیز همین طور هستند می توانیم آن ها را ضدعفونی نماییم. ضدعفونی کننده ها هم محصول و هم در مدلهای ژلی در بازار هستند.

 

رعایت فاصله با دیگران

هر چه فاصله با دیگران بیشتر باشد خطر انتقال پایین تر می آید. ما نمی دانیم که کسانی که در کنار ما در یک فروشگاه خرید می کنند سالم هستند و یا مبتلا. پس شرط عقل است که احتیاط کنیم و با فاصله در کنار آن ها بایستیم. هنگامی که در صف نانوایی هستیم باید فاصله را با دیگران حفظ کنیم. هنگامی که در اتوبوس هستیم سعی کنیم بر صندلی بنشینیم که با دیگران فاصله بیشتری داشته باشد. در محل کار و یا هر جای دیگری بهتر است این فاصله را رعایت کنیم تا سلامت بمانیم و درگیر کرونا نشویم. اگر دیگران این فاصله را رعایت نمی کنند بهتر است خیلی ملایم به آن ها تذکر دهیم تا رعایت کنند و از جان خودشان و ما مراقبت بیشتری انجام دهند. رعایت فاصله خیلی مهم است و متاسفانه این روزها رعایت نشده و باعث شده آمار مبتلایان خیلی زیاد شود.

همه مواردی هم که گفته می شود که برای پیش گیری از خطر ویروس رفت و آمدهای خانوادگی به حداقل برسد به خاطر همین موضوع فاصله است. در میهمانی نمی توانیم از دیگران فاصله بگیریم. پس خودمان را در خطر قرار می دهیم. پس چه بهتر است که اصلا به آن میهمانی نرویم که عواقبی هم برای ما داشته باشد. متاسفانه بسیاری از مراسم عروسی که در زمان کرونا بوده است باعث سیل زیادی از مبتلایان و مرگ خیلی از این عزیزان شده است. حتی بسیاری از مراسم ختم نیز باعث به وجود آمدن مراسم ختم بعدی بوده است. پس بهتر است بیشتر مراقبت باشیم. عزیزان و آشنایان ما خطر کمتری نسبت به دیگران و غریبه ها ندارند.

 

ایجاد جریان و گردش هوا

یک راه خیلی کارآمد برای پیش گیری از ویروس به خصوص در شرایطی که نمی توانیم در جمع نباشیم این است که گردش هوای محیط را بیشتر کنیم. به طور مثال خیلی از ما در شرکت هایی کار می کنیم که کارمندان زیادی دارند. و همکار ما ممکن است درست در نزدیک ما و در کنار دست ما بنشیند. نمی توانیم از او فاصله بگیریم. در این زمان باید با باز کردن پنجره کاری کنیم هوای محیط عوض شود. هوای بسته خارج شود و هوای تازه وارد شود. در جاهای دیگر مثل اتوبوس نیز همین طور است. اگر پنجره را باز کنیم به خود و اطرافیان خود لطف بزرگی کرده ایم و خطر مبتلا شدن را خیلی خیلی کمتر می کنیم. در مترو نیز با زدن دکمه ارتباط با راننده می توان از او خواست که تهویه مرکزی واگن را روشن کند.

 

مراقب بچه ها باشید

امیکرون دست گذاشته است روی بچه های عزیز و طفل معصوم. این عزیزان ممکن است به سختی بتوانند ماسک را روی صورتشان تحمل کنند. اما چاره ای نیست. حتما برای آنها ماسکی مناسب و با استانداردهای لازم تهیه کنید تا خطری آن ها را تهدید نکند. بهتر است به خصوص کودکان آغوشی را به آغوش شخص دیگر نسپاریم. ویروس امیکرون از طریق سطح زیاد و به سرعت منتقل می شود. کودکان از این نظر بسیار در خطر هستند. هرگز اجازه ندهید حتی آشنایان نزدیکتان آن ها را ببوسند. این کار برای آن ها بسیار خطر دارد. دلیل بستری شدن بسیاری از کودکان زیر شش سال نیز عدم رعایت همین نکات بوده است. کودکان به دلیل ضعیف تر و حساس تر بودن ممکن است زودتر درگیر شوند و حتی دیر تر خوب شوند. پس با رعایت پروتکل های بهداشتی برای آن ها کاری نکنیم اتفاق بدی بیفتند. بیماری کودکان بسیار نارحت کننده است. متاسفانه از زمستان سال 1400 شمار مبتلایان کودک بسیار زیاد شده است.

 

در واکسن زدن کوتاهی نکنید

ثابت شده است که کسانی که واکسن می زنند کمتر دچار می شوند. همه واکسن ها مقداری ایمنی ایجاد می کنند. هر چند میزان ایمنی رسانی آن ها کمی متفاوت است. در واکسن زدن کوتاهی نکنید. خیلی از کسانی که در شمار قربانیان کرونا و حتی شمار قربانی های امیکرون هستند واکسن نزده بودند. حتما برای زدن واکسن به مراکز مراجعه کنید. تعداد این مراکز زیاد است و می توانید به نزدیک ترین مرکز به محل سکونت خود مراجعه کنید تا واکسینه شوید. بچه ها را برای واکسن زدن ببرید. واکسن زدن بچه ها به خصوص با وجود خطری که امیکرون برای آن ها دارد خیلی مهم است. متاسفانه بسیاری از والدین به دلیل ترس های الکی بچه ها را برای واکسن زدن نبرده اند و باعث اتفاقات بدی برای آن ها شده اند.