این سوالی است که ممکن است در ذهن من و شما و یا هر کس دیگری باشد. این موضوع ممکن است در مورد هر کالایی وجود داشته باشد. در مورد برخی از کالا ها هم نمونه های ایرانی خوبی داریم و هم نمونه های وارداتی و خارجی خوبی وجود دارد. به طور مثال در مورد برخی کالاهای برقی ممکن است هنوز محصولات داخلی مان نتوانسته باشند به کیفیت خارجیها برسند. اما در این مطلب می خواهیم در مورد یکی از محصولات مراقبتی و بهداشتی بپردازیم. این که آیا توصیه می شود از خمیر دندان خارجی استفاده شود و یا ایرانی. و یا این که اصلا این موضوع چه قدر و تا چه اندازه مهم است. و این که در مورد این کالاها چه مواردی مهم است و باید در موقع خرید و یا استفاده کردن از آن به این موضوع توجه داشته باشیم.

اگر بخواهیم عادلانه صحبت کنیم این است که در این چند ساله به خصوص در مورد کالاهای بهداشتی پیشرفت های خیلی زیادی داشته ایم. در مورد محصولاتی چون خمیردندانها نیز چنین پیشرفتی داشته ایم. شرکت های داخلی زیادی در این زمینه فعالیت دارند. شرکت هایی که خیلی هایشان قدیمی هستند و حالا در این ایام پس از سال ها تجربه توانسته اند محصولات بهتری تولید کنند. و شرکت های نوپایی که با دانش خوب در این زمینه از همان ابتدا توانسته اند محصولات خوبی را به بازار عرضه کنند. اما این را هم در نظر داشته باشید که همیشه گل و خار در کنار همدیگر قرار دارند. همیشه خوب و بد در بازار وجود دارد. پس همیشه باید با دقت خریدتان را انجام دهید. این موضوع تنها در مورد کالاهای ایرانی نیست. محصولات خارجی و وارداتی نیز خوب و بد دارند. هم در آن ها محصولات و کالاهی درجه یک و خوب و هم کالاهای بی کیفیت و فاقد استاندارد وجود دارد.

اگر سوال شما این است که در مورد محصولی چون خمیردندان از نمونه هایی که در داخل کشورمان تولید می شوند استفاده کنیم یا خارجیها باید بگوییم که این سوال خیلی کلی است. همان طور که گفتیم هم ایرانی ها و هم وارداتی های خوبی در مورد این محصول وجود دارد. برای خرید یک نمونه خوبش بهتر است که از یک مدل خوب با توجه به دنداهایتان و شرایطی که دارید استفاده نمایید. در انتخاب برند و مدل این محصولات بسیار دقت کنید.

اول از همه این را در نظر بگیرید که چه مدلی می خواهید. این محصولات مدلهای گوناگونی دارند. خمیر دندان سفید کننده یا محافظت مینای دندان و یا مدلهای روزانه و کامل برخی از مدل های این محصولات هستند. می توانید با توجه به این که می خواهید چطور از دندانهایتان مراقبت کنید آن ها را انتخاب نمایید. پس از این که تصمیم گرفتید چه مدلی را انتخاب کنید در قفسه فروشگاه نگاه کنید که چه برندهایی وجود دارد. با توجه به این که کدامیک را ترجیح می دهید مدل مد نظرتان را خریداری نمایید.

در مورد سفیدکننده ها توجه کنید که بهتر است هر روز از آن ها استفاده نشود. چرا که ممکن است به مینای دندان شما آسیب جدی وارد کنند. البته برخی از مدلهای این مدلها نیز محافظ مینا هستند. اما به ندرت می شود یک مدل خیلی خوب و بدون آسیب از این محصولات را پیدا کرد. برخی از برندها نمونه های عالی و خیلی خوبی را در این زمینه دارند. خمیر دندان سنسوداین یکی از این برند هاست. برندی جهانی که بسیار هم شناخته شده است. برندی که معروف ترین محصولات ملایم و بدون آسیب رسانی را برای محافظت از دهان و دندان ساخته و به بازار عرضه کرده است. این برند به شهرت زیادی رسیده است. دلیلش هم این است که با استاندارد و خیلی دقیق کار کرده است. تا جایی که دندان پزشکان نیز آن را بسیار قبول دارند و به مراجعین خود توصیه می کنند.

با توجه به این که آیا دندان های سالمی دارید و یا دندان هایتان خیلی درد می گیرند محصولات مختلفی ممکن است برای شما مناسب باشد. اصطلاحا به دندانهایی که در اثر خوردن آب سرد و یا گرم و یا غذای گرم و سرد درد می گیرند دندانهای حساس می گویند. برای چنین دندانهایی خمیردندانهای جداگانه و اختصاصی وجود دارد. برخی از برندها چون سنسوداین و اورال بی محصولات مختلفی در این زمینه و برای این دندان ها دارند. در این محصولات از ترکیبات ضد درد استفاده می شود. به همین خاطر از درد گرفتن دندانها در هنگام مسواک زدن پیش گیری می شود. هم چنین از درد گرفتن دندان در مواقع دیگر هم جلوگیری می کنند. این دندانها برای کسانی که دندانهای حساس و پر کرده و یا خراب دارند مناسب هستند. و با ترکیباتی که دارند از التهاب لثه و درد دندانها به خوبی جلوگیری می کنند.

هم چنین برای افراد سیگاری نیز محصولات مجزایی وجود دارد. این محصولات شامل ترکیباتی هستند که از زرد شدن دندانها جلوگیری می کنند. همچنین زردی ایجاد شده بر روی دندانها را از بین می برند. این محصولات نسبت به دیگر مدلهای خمیرهای دندان کمی جدیدتر هستند. برخی از برندهای داخلی و برخی برندهای وارداتی چنین مدلهایی دارند.

مدلهای روزانه شامل ترکیباتی هستند که بدون آسیب رساندن به مینای دندان شما از آن به خوبی مراقبت می کنند. این مدل ها را همان طور که مشخص است می توانید هر روز استفاده کنید. بر خلاف اغلب سفیدکننده ها که توصیه می شود تنها دو بار در هفته از آن ها استفاده شود. مدلهای روزانه و مراقبت کامل انتخاب خیلی خوبی هستند و تنها با یک خمیردندان می توانید هر شب دندانهای خود را مسواک بزنید و تمیز نمایید. این مدلها هم در بین برندهای ایرانی هستند و هم در بین محصولات خارجی.

توجه کنید که انتخاب این محصولات باید با توجه به نوع آن ها باشد. مدل و نوع محصول مهم ترین فاکتور باید باشد. اما قبل از آن در مورد برندهای موجود نیز تحقیق کنید. برخی برندهای وارداتی چون اورال بی و سنسوداین و کلگیت در بین برندهای جهانی هستند. در مورد محصولات داخلی نیز محصولاتی چون ایروکس، پونه و... محصولات خیلی خوبی دارند. باید ببینید که چقدر می خواهید بودجه بگذارید. بودجه ای که دارید نیز می تواند در نهایت تعیین کند به سراغ فلان برند بروید یا نروید.