می دانیم که در این زمان که کرونا به این اندازه شیوع پیدا کرده است بهتر است تا جای ممکن در خانه بمانیم. ماندن در قرنطینه خانگی و پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری بهترین راه است برای این که در امان بمانیم. گرچه ماسک و دستکش و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند خطر ابتلا را پایین بیاورد. اما باز هم طبق نظر سازمان بهداشت جهانی بهتر است رفت و آمد بیرون از خانه به خصوص رفت و آمد به جاهای شلوغ و پرخطر مثل فروشگاه ها را به حداقل برسانیم. اما نمی شود انکار کرد که گاها مجبوریم برای خرید کالاهای ضروری و مایحتاج روزانه خود بیرون برویم و سری به فروشگاه ها بزنیم. بد نیست تا مواردی را که خطر ابتلا را در این اماکن به حداقل می رساند بار دیگر مرور کنیم. برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

 

اینترنتی خرید کنید

گفتیم که باید سعی کنیم تا رفت و آمد به حداقل برسد و تا جایی که می توانیم کارهای خود را غیر حضوری انجام دهیم. خرید اینترنتی این روزها بیشتر به کمک ما آمده است. بسیارند فروشگاه هایی که در آن ها هر کالایی را در هر زمینه ای که بخواهیم می توانیم پیدا کنیم. به راحتی و با تنها با وصل شدن به اینترنت می توانیم بدون این که از خانه خارج شویم هر آن چه را که می شود بخریم. این روش بهترین روش خرید در زمان کروناست. رفت و آمد به حداقل می رسد. دیگر شما مجبور نیستید که با ترس و لرز پای در فروشگاهی بگذارید که به احتمال خیلی از افراد دیگر نیز برای خرید مراجعه کرده اند. پس تلاش کنید تا کالاهایی را که نیاز دارید به صورت غیر حضوری و از فروشگاه های آنلاین بخرید.

 

روش خرید تلفنی

ممکن است دلتان بخواهد از فروشگاه های محلی اطراف خود خرید کنید. آنان نیز نیاز به روزی دارند و بد نیست از این فروشگاه های کوچک نیز در این ایام اندکی حمایت شود. خیلی از این فروشگاه های محلی نیز این روزها برای رفاه بیشتر مشتریانشان و همچنین کاهش خطر ابتلا به کرونا که برای خودشان وجود دارد امکان خرید به صورت اینترنتی را فراهم کرده اند. کافی است این موضوع را از آنان بپرسید. متوجه خواهید شد که چقدر راحت در همین ایام نیز می توانید از این فروشگاه های محلی اطرافتان خرید کنید.

 

خلوت ترین فروشگاه ها را انتخاب کنید

بهتر است این روزها سلامتی را در اولویت بگذارید. اگر مجبورید به فروشگاهی بروید بهتر است انتخاب شما فروشگاه یا مرکز خریدی باشد که به احتمال خلوت تر است. هرچه فروشگاه شلوغ تر باشد خطر ابتلا بسیار زیادتر خواهد شد. چرا که معمولا فروشگاه ها مکان هایی سربسته هستند. افراد مختلفی که در این فروشگاه ها هستند تنفس می کنند و ممکن است گردش هوا نیز پایین باشد. پس اولویت را با خرید از فروشگاهی بگذارید که خلوت تر است.

 

زمان مناسبی را برای خرید انتخاب کنید

همه فروشگاه ها در بازه های زمانی خاصی شلوغ هستند. به طور مثال اگر ساعات 5 تا 7 عصر را در نظر بگیرید این زمان شلوغ ترین و پر ازدحام ترین زمام برای یک فروشگاه است. پس توصیه می شود زمانی به خرید بروید که فکر می کنید فروشگاه خلوت تر است. با تست کردن می توانید زمانی را که فروشگاه جمعیت کمی دارد را پیدا کنید. صبح ها و یا وسط روز یعنی ساعات دو تا سه به احتمال بیشتر فروشگاه ها خلوت هستند.

 

ماسک مناسبی استفاده کنید

بی شک ماسک مهم ترین وسیله ای است که باید این روزها استفاده کنیم تا از کوید نوزده در امان باشیم. دقت کنید که انتخاب ماسک برای رفتن به فروشگاه خیلی خیلی مهم است. توصیه می شود که از ماسک های غیر استاندارد به هیچ عنوان استفاده نکنید. اگر ماسک ندارید و یا ماسکتان درست و حسابی نیست قبل از وارد شدن به فروشگاه حتما ماسک بخرید. بهتر است از ماسک های با لایه های بیشتر برای رفتن به مراکز خرید استفاده کنید. استفاده از دو ماسک ساده پزشکی و یا یک ماسک سه بعدی با لایه های بیشتر در این اماکن با درصد خطر بالا از شما به خوبی محافظت می کند.

 

زمان خرید را به حداقل برسانید

بهتر است سعی کنید در فروشگاه به گشت و گذار نپردازید. خیلی از ما قبل از کرونا رفتن به مراکز خرید را برای خوش گذرانی و گذراندن وقت در نظر می گرفتیم. اما این روزها این کار به شدت خطرناک است. پس بهتر است خیلی زود خرید خود را انجام دهید. سپس به سرعت از فروشگاه خارج شوید. سریعا به سراغ غرفه هایی بروید که کالاهایی را دارند که شما می خواهید. برای این که چیزی را از قلم نیدازید می توانید قبل از وارد شدن به فروشگاه یک لیست خرید تهیه کنید. از روی لیست به ترتیب به سراغ غرفه های فروشگاه بروید. به این صورت سرعت خرید شما بسیار بیشتر خواهد شد.

 

تنها کالاهایی را که می خواهید بردارید

کالاهای فروشگاه ممکن است توسط فردی دیگر آلوده شده باشند. پس بهتر است کالایی را از روی کنجکاوی از قفسه برندارید. قیمت کالاها نیز معمولا بر روی قفسه نوشته شده است. می توانید از این گزینه برای پیدا کردن قیمت استفاده کنید و یا قیمت کالا را از فروشنده بپرسید. به هر حال سعی کنید به کالاهایی که نیاز ندارید و قصد خریدشان را ندارید دست نزنید.

 

یک ضدعفونی کننده به همراهتان باشد

قطعا می دانید که کرونا از طریق سطح می تواند منتقل شود. در فروشگاه ممکن است مجبور شوید به سبد خرید، دستگاه خودپرداز و یا کالاها و قفسه ها دست بزنید. پس بهتر است پس از هر بار که دست شما با سطح و یا کالایی برخورد کرد به سرعت آن را ضدعفونی کنید. چرا که ممکن است در این مدت دست شما با کیف و لباس و یا صورتتان برخورد کند و احتمال ابتلا وجود داشته باشد.

 

از دست زدن به صورت و سایر وسایل خود بپرهیزید

تلاش کنید در مدتی که در فروشگاه هستید کمتر دست خود را به صورت خود (به خصوص دهان و بینی و چشم های خود) بزنید. این کار به شدت خطرناک است و ممکن است شما را به کوید نوزده درگیر کند.

 

از خرید کالاهای بدون بسته بندی بپرهیزید

توصیه می شود حتی الامکان خوراکی هایی را بخرید که بسته بندی داشته باشند. خوراکی های بدون بسته بندی به خصوص آن هایی که پخته نمی شوند این روزها به شدت خطرآفرین هستند. به طور مثال خرید آجیل، خشکبار و... در این مدت تنها باید از نوع بسته بندی انجام شود.

 

از خوردن خوراکی در فروشگاه پرهیز کنید

از هر کاری که باعث شود مجبور شوید ماسک خود را بردارید به شدت بپرهیزید. هرگز نباید حتی لحظه ای در فروشگاه ماسک خود را بردارید. برای خوردن خوراکی مجبورید ماسک خود را بردارید. پس اصلا در فروشگاه و مراکزی که جمعیتی حضور دارند خوراکی نخورید.

 

ماسک اضافه داشته باشید

همیشه یک ماسک اضافه همراهتان باشد. ممکن است فضای فروشگاه گرم باشد و ماسک شما در اثر بازدم و گرمای هوا مرطوب شود. مرطوب و خیس شدن ماسک باعث می شود که کارآیی آن از بین برود. در صورتی که این اتفاق افتاد ماسک خود را دور بیندازید و ماسک دیگری استفاده کنید. داشتن یک ماسک در کیف همیشه مفید است.