ممکن است این روزها خیلی ها تست کرونایشان مثبت شود. به دلیل این که در جامعه حضور داریم و به خصوص خیلی هایمان شاغل هستیم و باید آمد و شدهایی داشته باشیم ممکن است با وجود ماسک هم گاها کرونا بگیریم. خیلی نگران نباشید. تعداد کسانی که تست اولیه شان مثبت می شود زیاد است. اگر زود متوجه شوید و با رعایت موارد مهم در قرنطینه می توانید دوره کرونا را پشت سر بگذارید. درست مانند سرماخوردگی این ویروس هم اگر زود شناخته شود قابل درمان است.

اگر متوجه شدید که فردی که به تازگی او را دیده اید تست داده است و اتفاقا نتیجه اش هم مثبت شده است شما نیز آزمایش بدهید. اگر مدت زمانی را هم با او در یک فضای سر بسته بوده اید اهمیت آزمایش دادن بیشتر می شود. ممکن است علائمی هم نداشته باشید. اما یادتان باشد مدتی پس از وارد شدن کرونا به بدن است که علائم ظهور می کنند. حال اگر با دیدن علائم یا بدون دیدن علائم تست دادید و مثبت شد باید موارد زیر را رعایت کنید.

 

به اطرافیان خود بگویید

بهتر است به همکارانتان و کسانی که این اواخر دیده اید اطلاع بدهید که تست داده اید و نتیجه مثبت شده است. بهتر است آنها هم تست بدهند. استفاده از تست های خانگی نیز مفید خواهد بود. این تست ها را می توانید از داروخانه ها هم تهیه کنید. قیمت آنها نیز زیاد نیست. به خصوص اگر به تازگی کسی به دیدار شما آمده و یا در میهمانی بوده اید به آنها اطلاع دهید. خبر دادن مهم ترین کاری است که می توانید در حق دیگران انجام دهید. اگر خدای ناکرده آنها هم دچار شده باشند و دیر بفهمند و کار از کار بگذرد مسئولیت آن با شما خواهد بود.

 

پنهان کاری نکنید و قرنطینه شوید

اشتباه بزرگی که خیلی ها می کنند این است که پنهان می کنند که کرونا دارند. گمان می کنند که اگر ماسک بزنند می توانند به سر کارشان بروند. هرگز چنین کاری نکنید. کرونا بیماری نیست که خجالت داشته باشد. پس به دیگران بگویید و مدتی استراحت کنید. از دیگران باید فاصله بگیرید. مرخصی بگیرید و تا زمانی که لازم است در منزل بمانید تا حالتان دوباره رو به راه شود.

 

در یک اتاق بمانید

اگر می توانید به یک اتاق که با دیگران فاصله داشته باشد نقل مکان کنید. اگر اتاقی ندارید که بتوانید به آنجا بروید حتما در خانه ماسک بزنید تا خطر کمتری برای دیگران داشته باشید. ماسکهای سه لایه پزشکی ملت بلون دار استفاده کنید. برای حفاظت بیشتر به خصوص اگر فاصله کم است از دو تا ماسک و یا یک ماسک سه بعدی برای حفاظت بیشتر استفاده کنید.

 

گردش هوا ایجاد کنید

بهتر است پنجره ها را باز کنید تا هوا در جریان باشد. به خصوص اگر اتاق شما با دیگران یکی است. بودن شما در کنار دیگران احتمال بیمار شدن آنها را بالا می برد. اما اگر در یا پنجره ای باز باشد خطر خیلی کمتر می شود.

 

ضدعفونی کننده در دست داشته باشید

یک محلول ضدعفونی کننده داشته باشید و مرتب دستان خود را ضدعفونی کنید. ممکن است بخواهید چیزی بخورید. اگر دست شما با دهان و بزاقتان برخورد می کند دوباره دستان خود را ضدعفونی کنید و دیگر دست خود را به وسایل خانه نزنید.

 

دستشویی را خوب ضدعفونی کنید

یکی از محل های عمومی که همه افراد خانواده از آن استفاده می کنند دستشویی و سرویش بهداشتی است. پس از این که از سرویس بهداشتی استفاده کردید با ضدعفونی کننده ای تمامی شیرآلات را ضدعفونی کنید. یک آفتابه در سرویس بهداشتی بگذارید و در آن آب و کمی وایتکس بریزید. پس از اتمام کار آن را در سنگ دستشویی بریزید. بهتر است دیگران بلافاصله پس از شما از سرویس بهداشتی استفاده نکنند. بخارات ایجاد شده نیز می تواند خطرناک باشد. بهتر است فن یا تهویه را روشن کنید تا هوای آنجا جریان پیدا کند. تمامی این موارد در مورد حمام هم مهم است.

 

جدا کردن ظرف های غذاخوری

یکی از کارهای مهمی که در مدت استراحت و ماندن در خانه باید انجام دهید جدا کردن ظرف هایتان از دیگران است. یک قاشق و چنگال برای خودتان کنار بگذارید. بشقاب و لیوان و ظروفی را برای خودتان در جایی بگذارید که تنها خودتان استفاده کنید. پس از صرف غذا این ظروف باید با دقت بالا ضدعفونی و شسته شوند.

 

خوب بخوابید

خوابیدن باعث می شود که زودتر بهبود پیدا کنید. مشکلی ندارد که ساعت خواب شما از روزهای دیگر بیشتر باشد. با استراحت و خواب خوب خیلی سریع دوباره رو به راه می شوید. بهتر است بیش از حد بیدار نمانید و نگذارید بدنتان خیلی خسته شود. ممکن است پزشک به شما قرص ها و داروهایی هم داده باشد. این داروها نیز به احتمال کمی خواب آور است و باعث می شود دوست داشته باشید مدت بیشتری بخوابید.

 

ورزش سنگین انجام ندهید

انجام هر کاری که باعث شود بخش زیادی از انرژی شما تمام شود و شما را خسته کند در این مدت توصیه نمی شود. اما پیاده روی کم و ورزش های سبک را می توانید انجام دهید. اما هر کجا فکر کردید خسته شده اید و به نفس نفس افتاده اید کار را رها کنید.

 

خوردن غذاهای آبکی و کبابی ها

سوپ و غذاهای آبکی بسیار مفید هستند. به خصوص سوپی که در آن مرغ و هویج و سیب زمینی و کمی سبزیجات هم باشد. غذاهای کباب شده مثل جوجه کباب هم کمک زیادی به بهبودی هر چه زودتر شما می کنند. تا می توانید غذاهای مقوی بخورید. خوردن پروتئین ها به شما کمک زیادی می کند تا زودتر ویروس را شکست دهید.

 

ویتامین مصرف کنید

میوه خوردن خیلی باعث می شود که سیستم ایمنی بدنتان قوی شود و بتواند از پس ویروس بربیاید. به خصوص میوه هایی که ویتامین سی دارند مثل لیمو شیرین بسیار عالی هستند. آب هویج و آب پرتقال بنوشید و به یکباره مقدار زیادی ویتامین سی به بدن خود برسانید.

 

حال و روحیه تان را خوب کنید

بهتر است به چیزهای مثبتی که دارید فکر کنید. موزیک شاد گوش بدهید و کارهای هنری که دوست دارید را انجام دهید. با این کار روحیه بهتری خواهید داشت که به شما کمک می کند زودتر خوب شوید.