ماسکهای از نوع فست یکی از ماسکهای تنفسی پزشکی هستند که در جاهای آلوده از نظر ویروس و میکروب مورد استفاده قرار می گیرند. کار این ماسک ها فیلتر کردن جریان هوا از نظر ویروس و باکتری هایی است که ممکن است به خاطر شرایط وارد بدن ما شوند و ما را مبتلا کنند.

پیش از کرونا این ماسکها از تخصصی ترین ماسکهای تنفسی بودند و تنها در موارد خاص مورد استفاده قرار می گرفتند. یکی از کاربرد های این ماسک ها استفاده از آن ها برای کسانی بوده است که خود به مشکلات و بیماری هایی دچار بودند و برای دیگران خطرناک بودند. افرادی با مشکلات و بیماری های مسری به توصیه پزشکان از این ماسک ها استفاده می کردند تا برای دیگران خطری ایجاد نکنند.

کسانی که از بیماران مبتلا به بیماری های مسری که بیماری آن ها از طریق تنفس می توانست برای دیگران خطرناک باشد مراقبت می کردند از استفاده کننده های این ماسک ها بوده اند.

حال با به میدان آمدن کرونا این ماسک ها بسیار بیش از همیشه مورد استفاده قرار گرفته اند. کرونا نیز بیماری ویروسی تنفسی است و این ماسک ها کمک زیادی به کاهش انتقال آن از راه نفس کشیدن می کنند. به خصوص پس از این که کرونای جهش یافته آمد این ماسک ها بیشتر معرفی شدند و مورد استقبال هم قرار گرفتند.

به این ماسک ها به خاطر نامشان و این که به صورت برجسته قرار می گیرند نام ماسک سه بعدی داده اند. این نام به خاطر این است که ظاهر این ماسک ها در زمانی که روی صورت قرار می گیرند حالت برجسته دارند. این نام نامی عمومی است و پیش تر نام این ماسکها همان فست بوده است.

ویژگی که در بیشتر این ماسکها دیده می شود چند لایه ای بودن آن است. بیشتر لایه های بیش از سه عدد دارند و معمولا چهار و پنج لایه و شش لایه هستند. پنج لایه ها متداول ترین نوع هستند و شامل دو لایه اسپان باند و سه لایه ملت بلون هستند. مانند ماسکهای دیگر اسپان باندها لایه های رویی و زیرین و ملت بلون ها لایه های وسطی هستند. سه لایه ملت بلون روی هم قرار داده شده اند و همگی در وسط قرار گرفته اند.

نوع اتصال در این ماسکها هم می تواند از نوع کش و هم می تواند از نوع بند باشد. اما بیشتر اتصال کش دارند و با قرار دادن کش های هر طرف در پشت گوش روی صورت قرار می گیرند. همچنین در دو مدل بزرگسال و کودک هستند. ماسک سه بعدی کودک با همان ساختار در اندازه کوچک تر و مناسب صورت بچه ها می باشد.

این ماسکها به فیلتراسیون بسیار قوی که دارند معروف هستند. دلیل استفاده بیشتر از آن ها در زمان کرونای جهش یافته هم همین خاصیت آن ها می باشد. این ماسک ها با قدرت بسیار بالایی که در جلوگیری از ورود ویروس دارند می توانند در کاهش خطر ابتلا به ویروس های حتی جهش یافته کوید نوزده یا کرونا بسیار موثر باشند. به همین خاطر پس از مشاهده گونه های نوظهور کرونا مثل دلتا میزان استفاده مردم از این محصولات خیلی بیشتر شده است.

دقت کنید که این ماسک ها نیز یک بار مصرف هستند. پس هرگز نباید خیلی زیاد استفاده شوند. البته اگر مدت کوتاهی آن را روی صورت گذاشته اید و خیس و مرطوب نشده باشد می توانید آن را دوباره هم استفاده کنید. اما اگر کثیف، خیس یا آلوده شوند باید آن ها دور انداخته و از ماسک تازه تری استفاده کنید.

همچنین این ماسک ها را نیز در بسته بندی های بهداشتی بخرید. از خرید ماسک های باز جدا پرهیز کنید. این ماسک ها نیز ممکن است در مدل های غیر استاندارد و تولید شده در مراکز غیر بهداشتی در بازار وجود داشته باشند. با خرید این محصولات با دقت به دارا بودن نشان استاندارد می توانید با خیال راحت تری از آن ها استفاده کنید.