نام لاتکس برای خیلی از ما آشناست. این نام را شاید زیاد شنیده باشید. لاتکس ماده اولیه ای است که در خیلی از محصولات بهداشتی پلاستیکی و انعطاف پذیر به کار می رود. یکی از مهم ترین استفاده های این ماده در دستکش هاست. ماده اولیه لاتکس که از یک درخت خاص گرفته می شود در خیلی از دستکش ها به کار می رود.

دستکش های کار و... ممکن است حاوی این ماده اولیه باشند. در این مطلب اما می خواهیم در مورد دستکشی با همین نام صحبت کنیم. دستکش لاتکس یکی از پرمصرف ترین دستکش های پزشکی و بیمارستانی است. این دستکش یکی از اولین هایی است که با این ماده اولیه ساخته شده است. به طور کامل در مورد این دستکش و ویژگی های خاص و جالبی که دارد صحبت خواهیم کرد.

دستکشهای latex پزشکی دستکش های سفید و یا شیری رنگی هستند که در همه جای دنیا توسط پزشکان در کارهای پزشکی استفاده می شوند. این دستکش ها به عنوان دستکش های رسمی و متداول پزشکی در همه کشورهای سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.

اول می خواهیم در این باره صحبت کنیم که اصلا چه شد که ایده پیدایش یک دستکش به وجود آمد. پزشکان هدف به وجود آمدن این دستکشها بودند. آنها هر روز بیماران مختلفی را معاینه می کردند. هر بیمار ممکن بود خود باعث انتقال بیماری به پزشک از طریق لمس و معاینه شود. به همین خاطر پزشکان واقعا به یک دستکش نیاز داشتند که در حین کار از آن ها مراقبت کند.

دستکش هایی که اولین بار ها به وجود آمدند همه دارای معاینی بودند. به تدریج با کامل تر شدن آن ها لاتکس به وجود آمد که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از ویژگی های مهمی که در دستکش های پزشکی باید توجه می شد این بود که میکروارگانیسم ها نتوانند از آن رد شوند. پس منسجم بودن ساختار دستکش بسیار مهم بود و باید به گونه ای ساخته می شد که میکروبی نتواند از آن رد شود. ویژگی که در دستکشهای لاتکس امروزی دیده می شود. این دستکش ها از پزشک در محیط های آلوده بیمارستانی و کاری اش محافظت می کنند. پزشک با در دست داشتن این دستکش ها می تواند بدون نگرانی حتی بیمارانی که بیماری مسری دارند را نیز معاینه نماید.

ویژگی دیگر این بود که وقتی پزشک با دستکش معاینه می کرد نباید احساس لامسه او کمتر می شد. در واقع یک دستکش پزشکی به هیچ عنوان نباید دقت کار پزشک را پایین بیاورد. چرا که با پایین آمدن دقت معاینه ممکن است تشخیص نهایی بیمار دقیق نباشد.

این دستکش ها دقیقا به همین شکل هستند. پزشک می تواند با آن ها به راحتی کار کند. بدون این که احساس کند بدون دستکش می تواند بیمار را دقیق تر و با احساس بهتری معاینه کند. پس این دستکش ها اختلالی در کار پزشک به وجود نمی آورند.

برای این که دقت این دستکش ها را به شما نشان دهیم بهتر است یک مثال ساده بزنیم. برای کار کردن با تلفن های همراه هوشمند نیاز است که مستقیم دست شما با صفحه گوشی برخورد داشته باشد. کوچکترین مانعی می تواند باعث شود که نتوانید با یک گوشی موبایل هوشمند کار کنید. دستکش های لاتکس به قدری نازک هستند که حتی با آنها می توانید با تلفن همراه هوشمند کار کنید. این نشان می دهد که پزشک چه قدر با این دستکش ها راحت خواهد بود و چه قدر می تواند با دقت بالایی بیمارش را معاینه کند.

این دستکش های پزشکی نرم و انعطاف پذیر هستند. حالت کش سانی خیلی خوبی که دارند باعث احساس راحتی خیلی زیاد در حین استفاده از آن ها می شود. پس پزشک به راحتی می تواند ساعت ها یک دستکش از نوع latex را در دست داشته باشد. راحتی و این که پزشک بتواند در طول روز و در حین کارش دستکش بپوشد خیلی مهم است. ویژگی که در این دستکش ها کاملا وجود دارد و از ابتدای ساخت آن ها مد نظر قرار گرفته است.

شاید جالب باشد بدانید که لاتکس به دلیل ساختار جالبش در عین حال که نازک و لطیف است بسیار هم مقاوم است. این یکی از فوق العاده ترین ویژگی های این دستکشهاست. اگر لاتکس را بکشید به این راحتی ها پاره نمی شود. ساختار منسجم و جالب این دستکش جلوی پارگی آن را تا حد خیلی عالی گرفته است.

این دستکشها در اندازه های مختلف تولید شده اند تا هر کسی مطابق با اندازه دست خود بتواند آن ها را بخرد و مورد استفاده قرار دهد. متداول ترین اندازه این دستکشها، کوچک و متوسط و بزرگ است.

نگهداری این دستکش ها پیچیده نیست. البته که استفاده کنندگان آنها معمولا در زمان کوتاهی یک جعبه را تمام می کنند و زیاد نگهداری نمی کنند. اما در کل این دستکش ها باید در یک محیط عادی با دمای معمولی نگهداری شوند. دمای خیلی زیاد و نگهداری از آن ها در جاهای خیلی گرم می تواند به فساد آن ها بینجامد.

از آنجایی که این دستکشها تاریخ انقضا دارند باید در موقع خرید به این موضوع توجه داشته باشید. تاریخ انقضا معمولا بر روی جعبه محصول درج شده است.

این دستکش ها در حین عمل های جراحی هم استفاده می شوند. اما در این صورت باید از نوع استریل آن ها استفاده کرد. نوع استریل تنها از نظر پاکیزگی میکروبی است که با نوع معمولی لاتکس تفاوت دارد. البته ممکن است کمی ساق بلند تر هم باشد. اما تفاوت خاصی در ویژگی های آن دیده نمی شود.