در حرفه پزشکی، یکی از وسایل مورد نیاز که زیاد هم استفاده می شود دستکش است. نوع تخصص پزشک هر چه باشد (دندانپزشک، جراح و...) به دستکش نیاز دارد. می خواهیم در این مطلب سه مدل از دستکش هایی را به شما معرفی کنیم که پزشکان استفاده می کنند. همچنین ساختار و ویژگی های هریک را مورد بررسی قرار می دهیم. هر یک از این دستکش ها ویژگی های خاصی دارد که باعث شده کارایی خاصی هم داشته باشند.

 

دستکش لاتکس

این مدل که با نام لاتین latex هم رواج دارد مهم ترین دستکش پزشکی است. این دستکش از ابتدا برای مصارف پزشکی ساخته شده است. بدیهی است که از ابتدا هم ویژگی هایی که باید برای پزشکان داشته باشد را دارد. از لاتکس در سراسر دنیا در بیمارستان ها، درمان گاه ها، و حتی مطب پزشکان استفاده می شود. دستکش به رنگ سفید که در اندازه های کوچک و بزرگ و متوسط ساخته می شود.

این دستکش از ماده اولیه طبیعی به نام لاتکس که از یک درخت گرفته می شود ساخته می شود. حالت کشسانی این دستکش نیز از همین ماده اولیه گرفته شده است. این دستکش به خوبی و به حد زیادی کشیده می شود. بدون این که پاره شود. مگر این که شی نوک تیز و یا حرارت باعث سوراخ و پاره شدن آن شود.

گفتنی است که میکروارگانیسم ها نمی توانند از ساختار دستکش های latex رد شوند. به همین دلیل این دستکش دستکشی ایمن است. دستکشی که از انتقال عوامل بیماری زا پیش گیری می کند. در جراحی نیز از لاتکس استفاده می شود. البته لاتکسی که جراحان استفاده می کنند نوع استریل آن است. یعنی دستکشی استریل که تمامی ویژگی های نوع معمولی را داراست.

لاتکس ویژگی جالب دیگری هم دارد. این ویژگی که از بین نبردن قدرت لامسه دستکش است باعث شده قدرت تشخیص پزشک در حین معاینه از بین نرود. این ویژگی به قدری است که حتی با این دستکشها می توانید با موبایل لمسی هوشمند خود کار کنید. پس دستکش های لاتکس باعث نارحتی پزشک در حین کار نمی شوند.

لاتکس نسبت به الکل و اسید و باز حساس است. اگر کار شما آزمایشگاهی است بهتر است که از نیتریل به جای لاتکس استفاده کنید. برخورد اسید و باز و مواد الکلی باعث واکنش شیمیایی در این دستکش ها می شود. واکنش هایی که ممکن است منجر به سوراخ شدن دستکش شود. سوراخ هایی که ممکن است در گاهی موارد دیده هم نشود. اما باعث سوراخ هایی شود که میکروبها و ویروس ها بتوانند از آن رد شوند.

 

دستکش نیتریل

شاید بتوان نیتریل را صنعتی شده لاتکس نامید. چرا که ماده اولیه این دستکش ها تقریبا شبیه لاتکس است. با این تفاوت که به صورت صنعتی در آزمایشگاه های شیمی ساخته می شود. این دستکش ها تمامی ویژگی های لاتکس را دارند. با این تفاوت که نسبت به اسید و الکل نیز حساسیت کمتری دارند. پس در کارهای آزمایش گاهی نیز به راحتی می توان آن ها را استفاده کرد.

نیتریل به دلیل این ویژگی هایش که در لاتکس نیست و موارد دیگری که در ساخت آن وجود دارد دارای قیمت تمام شده ای بیشتر از لاتکس است. البته که ویژگی های این دستکش بسیار از لاتکس بهتر است.

نیتریل تفاوت ظاهری دیگری هم نسبت به لاتکس دارد. آن هم این است که رنگ بندی متنوع و جذابی دارد. نیتریل به هر رنگی ساخته می شود. رنگ های مشکی، آبی، سبز پرفروش ترین رنگ های این دستکش هستند. هرچند رنگ های دیگری هم از این دستکش ها دیده می شود. علاوه بر ویژگی های حرفه ای که در این دستکش دیده می شود، وجود رنگ بندی زیبا نیز باعث شده که طرفداران بیشتری داشته باشد. رنگ های این دستکش ها همه پسند و بسیار جذاب است.

نیتریل نیز سایزبندی دارد و در سه اندازه مختلف یعنی کوچک و متوسط و بزرگ ساخته می شود.

 

دستکش وینیل

این دستکش ساده ترین دستکش پزشکی است. البته که وینیل دستکشی عمومی است. دستکشی که نمی توان آن را اختصاصا به پزشکی نسبت داد. دستکشی پرمصرف و عمومی که در خیلی کارها استفاده می شود. برخی کارهای بخش درمان نیز یکی از کاربردهای استفاده این دستکش است.

این دستکش ایمنی کمتری در پیش گیری از انتقال بیماری ها دارد. آن هم به دلیل این است که این دستکش به دست نمی چسبد. باز بودن فضای داخل دستکش و رد و بدل شدن هوا در آن باعث می شود که آلودگی ها بتوانند خود را به دست برسانند. پس اگر نوع کار به گونه ای باشد که تنها بخواهید از دست در مقابل آلوده شدن غیر میکروبی محافظت کنید این دستکش ها انتخاب خوبی هستند.

این دستکش ها معمولا در دو اندازه متوسط و بزرگ ساخته می شوند. اندازه کوچک کمتر در این دستکش ها دیده می شود. سخت گیری خاصی در اندازه این دستکش ها وجود ندارد. چرا که به خودی خود باز و راحت هستند و به پوست دست نمی چسبند. پس خیلی اندازه دست بودن به حدی که به دست بچسبند در آن ها اهمیت ندارد.

وینیل دستکشی ارزان قیمت است. دستکشی که به راحتی هم می توانید آن ها را بخرید. ارزان قیمت بودن این دستکش ها باعث شده طرفدار زیادی هم داشته باشند.

این دستکش ها شفاف هستند. به گونه ای که دست از داخل آن ها به خوبی دیده می شود. همچنین ماده اولیه صنعتی دارند.

وینیل دستکشی است که حتی افرادی با پوست های حساس هم می توانند از آن استفاده کنند. چرا که باعث گرمای زیاد دست و واکنش های آلرژیک نمی شود.