حتما می دانید که برای پیشگیری از کرونا باید رعایت پروتکل های بهداشتی را مد نظر قرار دهید. همچنین می دانیم که مهم ترین پروتکل اعلام شده برای پیش گیری از این ویروس، استفاده از ماسک است. استفاده از ماسک به قدری مهم و ضروری است که هر روز و هر روز از رسانه ها به مردم گوشزد می شود. حال می خواهیم در این باره صحبت کنیم که بهترین ماسک هایی که برای مراقبت از خودمان از این ویروس می توانیم استفاده کنیم کدام ها هستند. در ادامه دو مورد از بهترین ها را مورد بررسی قرار می دهیم. ماسک هایی که هر روز آن ها می بینیم اما شاید خیلی به ساختارشان دقت نکرده باشیم.

 

اول از همه باید بدانیم که کرونا نیز یک ویروس است. همچنین اولین ویروسی نیست که با آن رو به رو هستیم. قبل از کرونا نیز ویروس هایی زیادی بوده اند. و البته مواردی برای پیشگیری از انتقال آن ها در نظر گرفته شده است. به طور مثال پزشکان هر روز با مریض ها و مراجعین مختلفی رو به رو هستند. هر بیمار یا هر مراجعه کننده ممکن است به بیماری میکروبی و یا ویروسی خطرناکی دچار باشد. پزشک گاها مجبور است حلق و بینی بیمار و یا بدن او را مورد معاینه قرار دهد. در این صورت اگر خطر جدی در مورد بیمار وجود داشته باشد ممکن است این خطر پزشک را هم تهدید کند. چرا که ممکن است شخص بیماری مسری داشته باشد و ممکن باشد پزشک را هم مبتلا کند. در این صورت باید چه کرد؟ بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

 

اگر دقت کرده باشید پزشکان معمولا ماسک می زنند. این ماسک ها گاها به وسیله بند و یا کش به پشت سر و یا پشت گوش وصل می شود. اما ساختار آن ها یکی است. این ساختار دقیقا همان ساختاری است که باید در ماسک هایی که این روزها برای پیش گیری از کرونا استفاده می کنیم هم وجود داشته باشد. این ماسک ها با نام ماسک سه لایه در بازار تجهیزات پزشکی خوانده می شوند. دلیل این نام گذاری هم مشخص است. برای ساخت آن ها از سه لایه استفاده می شود. دو لایه از این سه لایه از جنس اسپان باند و یک لایه دیگر از ملت بلون است. با قرار گرفتن این لایه ها بر روی هم، بدنه ی ماسک ساخته می شود. برای اتصال لایه ها نیز از تنیک اولتراسونیک یا پرسی استفاده می کنند که در ادامه آن را هم توضیح می دهیم.

 

فرقی نمی کند که ماسک شما اتصال بندی داشته باشد یا کشی. مهم ساختار آن است. دلیل تفاوت اتصال را هم خدمتتان عرض می کنیم. ماسک های کش دار به نام پرستاری معروفند. همچنین بنددار ها را به نام جراحی می شناسند. چرا که جراحان از آن استفاده می کنند. قبل از ورود به اتاق عمل بند پایینی را می بندند. به این ترتیب ماسک روی یقه قرار می گیرد. هر زمان می خواهند به اتاق عمل بروند بند بالایی را هم می بندند. شما هم به دلخواه می توانید این روزها برای پیشگیری از کرونا هم از نوع بنددار و هم از نوع کشدار استفاده کنید. فرقی نمی کند. اما ماسک کش دار راحت تر است و به همین ترتیب بیشتر توسط مردم استفاده می شود.

 

اما این روزها ماسک های دیگری را هم می بینیم که به شکل برجسته روی صورت قرار می گیرند. این ماسک ها را با نام ماسک سه بعدی می شناسیم. ماسک هایی با ظاهر جذاب که بسیار هم معروف و محبوب شده اند. در این ماسک ها از لایه های بیشتری به نسبت سه لایه ها استفاده می شود. معمولا این ماسک ها بین چهار تا پنج لایه دارند. از ملت بلون های بیشتری در این ماسک ها استفاده می کنند تا فیلتراسیون بیشتری داشته باشند. پس این ماسک ها بسیار قوی هستند و  فیلتراسیون خیلی خیلی بیشتری دارند. البته که قیمت بیشتری هم دارند. اما این تفاوت قیمت نسبت به کارایی آن ها بسیار ارزشمند است. به همین سبب هم خیلی ها ترجیح می دهند در این روزهای خطرناک از این ماسک ها استفاده کنند.

 

ماسک های سه بعدی بسیار هم راحت تر هستند. چرا که قرار گیری آن ها باعث ایجاد فاصله ای بین دهان و بینی و سطح داخلی ماسک می شود. به همین دلیل صحبت کردن و تنفس با آن ها راحت تر است. هرچند این فاصله خیلی هم زیاد نیست. اما راحتی بیشتری را نسبت به ماسک های ساده تر یا همان سه لایه ای ها فراهم می آورد. پس اگر شاغل هستید و یا ساعت های زیادی ماسک می زنید تا از کرونا در امان باشید این ماسک ها هم گزینه خیلی خوبی برای شما هستند. ماسک هایی برجته با فیلتراسیون بسیار عالی که راحتی خوبی هم به شما می دهند.

 

پس یکبار دیگر مرور می کنیم که چرا این دو ماسک برای پیشگیری از کرونا مفید هستند. در هر دوی این ماسک ها از ملت بلون استفاده شده است. همین لایه ای که ویروس به دلیل بافت خاصش نمی تواند از آن رد شود. پس هر دو می توانند مانع عبور ویروس شوند. این لایه در ماسک های سه لایه یک عدد و در ماسک های برجسته بین دو تا سه لایه است. پس سه بعدی ها می توانند ایمنی بیشتری را در برابر میکروارگانیسم های خطرناکی چون کرونا ایجاد کنند. با توجه به صلاحدید خود و بودجه ای که می خواهید برای خرید یک ماسک صرف کنید می توانید هر کدام از این ماسک ها را انتخاب کنید.

 

و در آخر این که بهتر است دیگر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید و همه انتظارات را از ماسک نداشته باشید. این ویروس از طریق سطوح و... نیز منتقل می شود. پس دیگر موارد مهم مثل رعایت فاصله اجتماعی را رعایت کنید تا از این ویروس خطرناک و کشنده در امان باشید. و همچنین تاکید می کنیم که تا جای ممکن از منزل خارج نشوید و رفت و آمدهای غیر ضروری را حذف کنید. از میهمانی های شلوغ بپرهیزید و بیشتر از خود و خانواده تان مراقبت کنید. کرونا شوخی بردار نیست و تا به حال بسیاری افراد را از پای درآورده است. حتی بسیاری از افراد مشهور نیز قربانی کرونا بوده اند. افرادی که خیلی هایشان هم بنیه بدنی قوی هم داشته اند. اما باور نمی رفته است که آن ها نیز قربانی این ویروس شوند. ویروس چینی که هر روز نیز به شکلی جدید و خطرناک تر از پیش ظاهر می شود و همه گان را خسته کرده است. ویروسی که امید است با رعایت بیشتر پروتکل ها به دست همه ما از بین برود و به زودی به خاطره ای بدل شود. امید است تا این روزی که این مطلب را برای شما می نویسیم آخرین روزهای این ویروس باشد و روزهای خوب و پر از سلامتی در انتظار ما باشد.